MaarOokIk blogs

Foto bij het blog

Denkfouten zijn funest voor je zelfbeeld

10:29 uur @ 30-01-2020 - directe link

In deze blog wil ik wat verder ingaan op de titel van dit blog. Veel vrouwen die bij mij in de praktijk komen, lopen vast op denkfouten. En geloof me, denkfouten hebben grote invloed op jouw zelfvertrouwen. Wat bedoel ik nou met denkfouten? Dat zijn gedachtes die helemaal niet kloppen. Die gedachtes zijn niet onderbouwd en er is geen bewijs voor dat ze kloppen. Ze geven je onnodig een rotgevoel en ze belemmeren je in je keuzes en ze kunnen van jou een ongelukkige en onzekere vrouw maken.

Iedereen heeft wel een stem of een gedachte die je streng toespreekt. Als je die stem te serieus neemt, dan heb je vast niet heel veel zelfvertrouwen. Die negatieve stem wordt vaak veroorzaakt door ervaringen uit het verleden. En wat dat kan zijn, kan heel uitlopend zijn: van opvoeding tot school, tot pesten,  etc..

Een voorbeeld: je bent op school heel erg gepest. Je hebt heel veel gehoord dat je niet goed genoeg bent. Dan zijn er veel lelijke dingen tegen je gezegd waardoor je nu waarschijnlijk niet gauw tevreden bent over wat je doet. Je vindt jezelf niet goed genoeg en die stem zal je bewust of misschien wel onbewust streng toespreken met een hoop kritiek.

Die stem wordt ook wel innerlijke criticus genoemd. Ik spreek altijd van het negatieve stemmetje in je hoofd. En ja, iedereen heeft hem, alleen de ene persoon heeft hem goed onder controle doordat je ze hem negeren en omdat de positieve gedachte er boven staat en sterker is. Mocht je je nou hierin herkennen, weet dan ook dat je kan leren om die negatieve gedachtes onder controle te krijgen.

Maar dat begint met herkennen van die gedachte. Soms ben je ook zo gewend aan die gedachte, dat je niet doorhebt dat je die hebt. Het hoort al zo bij jou dat het herkennen er van wel een uitdaging kan worden. Maar ga maar eens bewust naar de gedachtes luisteren als je voor keuzes staat. Ben jij bijvoorbeeld heel perfectionistisch? Dan ben je niet anders gewend dan dat er altijd iets in jou je streng toespreekt dat het altijd beter kan. Of dat je denkt: ik mag dit niet fout doen.

Denken voor een ander is ook een enorme denkfout. Voorbeelden hiervan zijn: ze vinden mij vast dom of stom of lelijk, etc.. Dat denk jij zonder bewijs. Hebben ze dat gezegd? Nee. Het is jouw negatieve stem die jou iets zegt waar jij in gelooft of op zijn minst onzeker door wordt. Je weerwoord kan nu zijn: ja,  maar het kan toch dat ze dat vinden? Bedenk dan ook dat het bewijs er niet voor is. Het is jouw negatieve gedachte die dat jou nu influistert. Dit is dus een mooi voorbeeld van een denkfout.

Je denkfouten herkennen is één, maar er verandering in brengen gaat niet vanzelf. Het is heel veel oefenen en vallen en opstaan.

Niet opgeven als het moeilijk wordt. Zeg tegen jezelf: “Ik kan dit!” en “Ik wil dit niet meer!”, in plaats van: “Dit gaat mij niet lukken!” of “Ik ben gewoon onzeker.” of “Ik ben gewoon zo”. Ja, als je die gedachten blijft zeggen dan win je er inderdaad nooit van. Maar ga je ermee aan de slag dan zal het uiteindelijk helpen bij een positiever zelfbeeld en zorgen voor meer zelfvertrouwen.

Gun jezelf ook om het te leren. Kijk naar je leeftijd. Ben je 35 dan heb je waarschijnlijk 25 jaar lang geluisterd naar die gedachtes. Misschien ben je wel ouder; dan heb je nog langer moeten luisteren naar die gedachtes. Dus verwacht ook niet dat je binnen een jaar die negatieve gedachtes de baas bent. Het zijn stapjes die je maakt. Het leven brengt je ook steeds in nieuwe situaties en de denkfouten liggen ook op de loer. Maar je leert er ook van. Complimenteer jezelf ook als je die gedachte wel toe hebt durven spreken en naar het positieve hebt durven te luisteren.

Ik zet hieronder drie soorten denkfouten waar we veel tegen aanlopen. Ze kunnen ook in combinatie gaan met elkaar:

“Het zal wel moeten”-denken

Een voorbeeld: je hebt iemand ontmoet waar je een leuke klik mee hebt. Je hebt telefoonnummers uitgewisseld en hij zou je Whatsappen. Jij hoopt dat hij je meteen een appje stuurt dezelfde dag. Die dag is nog niet voorbij, maar jij zegt al tegen jezelf: “Hij zal mij wel vandaag moeten appen, anders vindt hij mij niet leuk.”

Negatief de toekomst voorspellen

Het zal vast niet lukken met mijn studie. En ik zou nooit de baan kunnen krijgen die ik leuk vind en dan ben ik de rest van mijn leven ongelukkig.

Gedachtes lezen van anderen

Je ziet je vriendin; alleen die ziet jou niet. Je denkt dat ze jou wel heeft gezien en je negeert. Jouw gedachte: ik heb vast wat verkeerd gedaan.

En nog veel meer

Zo zijn er nog veel meer veelvoorkomende type gedachtes die niet positief zijn voor jouw zelfbeeld. Bijvoorbeeld zwart-wit-denken: ik kon het toen niet, dus ik zal het nooit kunnen. Of: in mijn vorige relatie ging het ook daarop mis, Dus nu is dat vast ook de oorzaak.

Een andere gedachte is ook niet goed en dat is jezelf een etiket op plakken, bijvoorbeeld: Ik ben slecht in communiceren. Je kan ook zeggen: ik mag nog wel wat meer leren over hoe ik kan communiceren, maar ik werk eraan dus het is helemaal niet erg; ik kan niet overal goed in zijn.

Overdrijven na een negatieve gebeurtenis en vast gaan houden aan een negatief patroon is ook iets waar je niet te veel in mee moet gaan. Wie weet, loopt het nu wel goed af. Ga niet meteen van het ergste scenario uit. Ik herken die van mijzelf. Ik dacht altijd: als het dan toch mis gaat, dan is de klap minder groot. Dat kan zo zijn, maar je bederft wel de voorpret en je geniet of verheugt ergens op met een hele andere lading. Is toch wel zonde, want eerlijk gezegd was het vaak echt overbodig achteraf gezien.

Jezelf dingen verwijten is ook iets wat niet lief is voor jezelf. Als je al onzeker bent geworden, dan ben je geneigd om jezelf overal de schuld van te geven. Zo ook jezelf verantwoordelijk te houden voor dingen waar jij helemaal geen invloed op had of misschien maar een beetje en je op zijn minst samen er voor verantwoordelijk was. En onthoud: ook jezelf verwijten is zo negatief. Je kan er ook gewoon van leren en denken: dat ging niet helemaal goed. Hoe ga ik of gaan wij dat de volgende keer aanpakken? Fouten maken is menselijk dus wees niet te streng voor jezelf.

Neutrale dingen of positieve ervaringen ombuigen naar iets negatiefs is ook iets wat erbij mensen in kan sluipen. Een soort bescherming (denk je) om niet weer teleurgesteld te worden. Maar zo onthoud je ook niet goed dat veel dingen ook wel goed gaan en positief zijn. Niet alles is zo zwaar; jij maakt het voor jezelf zo zwaar.

Emotioneel redeneren en je gevoel of je gedachtes voor waarheid aannemen. Bijvoorbeeld: je voelt je waardeloos. Dan zie je het als een feit: ik ben waardeloos. Nee, dat is jou gevoel, maar ik weet zeker dat je omgeving die jou echt ziet en jou lief heeft heel anders over denkt. Je doet jezelf dan echt te kort.

Zo, dit is een bak met informatie, hè? Ja, er is zoveel over dit stuk te vertellen en ik spreek uit eigen ervaring, dus kan als ik wil er uren over praten met voorbeelden. Ik hoop dat deze blog jullie al wat inzichten heeft gegeven op hoe negatieve gedachtes er geleidelijk in kunnen sluipen.

Herken je jezelf nou hierin en zou je er graag mee aan de slag gaan? Laat het mij dan weten, dan stuur ik je gratis en vrijblijvend oefeningen om er mee aan de slag te kunnen. Je mag mij mailen op debbie@maarookik.nl voor al je vragen of opmerkingen.

Ik hoop wat van je te horen zodat ook jij aan de slag kan met je innerlijke criticus.

Veel liefs, Debbie Pouwels.